Arhetipul Nebunul În Tarot: Studiu Exhaustiv

Cum să încep aceast text… Nu știu, dar sunt curios să văd ce răsare! Când am venit în această lume, nu știam că nu știu, dar sufletul meu ardea de nerăbdare să învețe. Eram lumina primei scântei. Tabula rasa. Mintea neîntinată cu nicio definiție. Sclipirea conștiinței. O coală albă de hârtie, niciun plan, nicio idee despre cum va fi călătorie, doar scânteia noului început. Impulsul primei octave. Mai întâi și mai înainte de toate să clarificăm cine-i ”nebunul” și de ce este pe nedrept acuzat că nu-i în toate mințile?

Tu ești nebunul. Eu sunt nebunul și cu toții ne-am angajat la un drum frumos, curios, anevoios câteodată. Nu știm mare lucru, dar învățăm și cert este că am făcut cu toții primul pas în această peripeție numită ”viață”.

Când eram adolescent mi se spunea pe un ton arogant și răutăcios că sunt prea aerian. Am Soarele în Gemeni în zodiacul vestic și mereu am simțit că vânturile cardinale ale vieții te pot purta acolo unde trebuie.

Evident, structura a ajuns mai târziu în viața mea, dar asta nu m-a privat de o libertate totală în deciziile vieții mele. Unele mai bune, altele mai puține bune, Nebunul face alegerea cea mai bună pe care o are la un momentat în câmpul percepției.

Să începem printr-un exercițiu: la ce te trimite cu gândul rezonanța cuvântului N E B U N? În general, prima dată în mintea noastră se activează șablonul mnezic, definiția pe care o cunoaștem deja, iar memoria semantică ne reactualizează câteva puncte de vedere străine nouă, păreri cărora le-am acordat imprtanță și le-am interiorizat ca adevăruri fundamentale, biți informaționali adânc impregnați în rețelele noastre neuronale. ”Nebun”, ”Stricat”, ”Ospiciu”, sunt doar câteva concepte le care îți sare mintea.

La fel și cu oamenii din jur, ne grăbim să îi judecăm fără să le fi cercetat vreodată viețile, pasiunile sau intențiile. Doar ne bazăm judecata pe ceea ce credem. Cuvântul cu care ne grăbim să îi etichetăm pe semenii noștri, ”nebunul”, este și lecția ta cea mai mare. El este liber de stereotipii, de preconcepții și nu face comparații. Nu pentru că nu ar vrea, ci pentru că nu are cu ce pentru că este complet inocent.

În timp ce cărturarii cei mai învățați se mândresc cu opiniile lor despre Univers, Nebunul, așa nesăbuit și lipsit de dibăcie, este apreciat pentru inocența și sinceritatea lui. El trăiește plin de entuziasm Universul întreg în centrul ființei lui și este mai aproape de cauzele ancestrale ale adevărului decât un erudit care căzut în înșelarea de a crede că le știe deja pe toate și privește cu aroganță graiul ”plebei”.

Nebunul se iluminează tocmai prin faptul că nu știe nimic! A nu știi, este starea de grație, starea de libertate totală,  conexiunea cu infinitul. Nebunul, în sfera lui de lumină, denotă non-mintea, vidul, vacuitatea, shunya. În partea de umbră, prostia, pripeala, neștiința, a fi nătâng.

În dicționarul explicativ al limbii române cuvântul ”nebun” are mai multe sensuri, pe când în limba engleză ”Fool” exprimă din start temperamentul ”aerian” al acestui arhetip.

NEBUN, -Ă, nebuni, -e, adj.s. m.s. f. I. 1. Adj.s. m. și f. (Om) care suferă de o boală mintală; alienat, dement. ◊ Expr. A fi (sau a umbla) nebun după cineva (sau după ceva) = a fi foarte îndrăgostit de cineva; a-i plăcea foarte mult cineva sau ceva. Ești nebun? se spune pentru a arăta dezaprobare sau mirare, surpriză față de faptele sau de afirmațiile cuiva. A (o) face pe nebunul = a-și acorda o importanță exagerată, a fi mereu mândru, cu nasul pe sus, nemulțumit. 

Eu tind să cred că sensul secundar (ex. zvăpăiat; neastâmpărat; entuziasmat; neștiutor; aerian; lunatic) pe care îl acordă dicționarul explicativ al limbii române cuvântului ”nebun”, este de fapt mai apropiat de semnificația etimologică primordială decât un om care suferă de o formă de psihopatie.

Imboldul academic și demersul științific de a acorda definiții nu corespunde de cele mai multe ori realității obiective. De exemplu, în lexicul originar din Asia de Sud, nu există cuvinte pentru anxietate, tulburare biplolară sau schizofrenie, pentru traumă sau depresie postpartum sau atacuri de panică! Politizarea și abuzul de perenitatea conceptului de boală psihică au născut controverse în lumea modernă și inclusiv în curentul antipsihiatriei, la care numeroși medici au aderat mai ales în jurul anilor 70. Deși sensul nebunului în tarot este departe de acesta, astăzi, ne grăbim să îi numim smintiți pe toți cei care contrazic normele sociale. A numi pe altul smintit ori prost doar pentru el crede că Pământul este rotund sau că se învârte a fost primul pas pentru motivul execuției. Nebunul are abilitatea prin libertatea pe care o posedă să contrazică multitudinea rigidă de tipare în care societatea noastră trăiește.

Practica lor se bazează pe credințe tradiționale, mituri și rituri specifice, iar rolul lor principal este acela de a ajuta la vindecarea bolilor, la rezolvarea problemelor spirituale și la menținerea echilibrului în comunitate.

Arhetipul Nebunului, în contextul alchimic, este mercurul și impulsul sattvic din filosofia tantrică, este kundalini pregătit să țâșnească prin sushumna nadi, în concepția yoghină. Este Forța care animă Viața, Qi-ul sau Prana.

Cu siguranță, Nebunul face lucrurile la întâmplare, dar odată ce învață din maiestuoasa lui călătorie, înțelege că există un sens mai profund în toate, că nimic nu haotic și supus hazardului, ci face parte dintr-o ordine universală unde coincidența devine sincronicitate.

Am trăit în Nepal, în Kathmandu și în zonele limitrofe aproape jumătate de an. Acolo există încă societăți șamanice iar inițiații se numesc Jhankri. Un șaman Jhankri este o figură spirituală și tradițională în cultura din regiunea himalayană, în special în Nepal. Termenul “Jhankri” se referă la un șaman sau un vindecător tradițional care practică ritualuri și ceremonii specifice în cadrul comunității.

Acești șamani sunt adesea văzuți ca intermediari între lumea spirituală și lumea fizică, având abilități speciale de vindecare și comunicare cu forțele spirituale.

În majoritatea culturilor de tip șamanic, unde omul a rămas în leagănul naturii, există concepția că boala mentală este de fapt de natură spirituală. Nu intru în detalii, însă ceea ce vreau să evidențiez este faptul că alegerea acestor mijlocitori între planuri nu se face ca în cultura creștină, printr-o facultate. Nici cele mai avansate studii nu te pot ajută să vorbești cu Dumnezeu! În schimb, la baza acestei alegeri trebuie să existe predestinare.

Când vine vorba de cele sfinte, Dumnezeu te alege pe tine! În adolescență, anumiți subiecți din trib pot manifesta anumite stări halucinante sau senzații de rău la stomac, care pot fi semne importante pentru recrutarea și inițierea unui potențial șaman.

În Vest, o ființă cu un potențial enorm poate fi considerată paria și închisă pentru toată viața într-un ospiciu în baza unui diagnostic contrafăcut, volatil și contestat inclusiv în psihiatria modernă.

Mă aștept să văd sfârșitul conceptului de schizofrenie în curând… Sindromul începe deja să se descompună, de exemplu, în acele cazuri cauzate de variațiile [genetice] ale numărului de copii, abuzul de droguri, adversitatea socială etc. Probabil că acest proces se va accelera, iar termenul schizofrenie va deveni istorie, ca “hidropizia”.

Sir Robin Muray (Psihiatru)

Nebunul, pentru a deveni Șaman, adică să întrupeze Arkana I din Tarot, Magicianul, trebuie să treacă rigorile inițierii, dar asta presupune un maestru, prespune experiență!

În Kerala, am întâlnit un maestru nebun care avusese la rândul lui în alt maestru… la fel de nebun! Nu se sfia chiar el să îmi spună asta!

Zicea că el nu știe prea multe, doar îmi povestește despre maestrul lui, un mare siddha yogi. Chiar asta făcea, vorbea continuu omul ăsta! Mă ținea de vorbă ore întregi iar când depăna din desaga lui cu povești, simțeam negreșit o conexiune profundă cu Sinele. Zeci de ani pribegise prin Himalaya doar cu un ghiozdan în spate. ”Nu eram la locul meu!”, gândea el cu voce tare.

Era și el un nebun. Unul bun.

Un yogi adevărat trebuie să fie nebun pentru că altfel nu poate fi un yogi. Creierul unui yogi este infuzat de Anandamide sau  N-arachidonoylethanolamine (AEA), un neurotranmițător răspunzător de stări extatice. Un yogi adevărat este precum creștinii din secolul I despre care unii credeau ”că sunt plini de must” pentru că manifestau o fericire fără motiv. (v. Faptele Apostolilor, 2:13).

PERSONALITATE PSIHOLOGICĂ.

Psyche-ul arhetipul Nebunul corespunde unei persoane boeme, extravagante care are ca valoare cardinală, libertatea și independența. Uneori poate apărea ca răzgâiat și mult prea atent la el însuși fiind lipsit de empatie. Nu îi place să își asume responsabilitatea și să își facă planuri pe termen lung. Are toate caracteristicile unei personalități puerile care învață din propriile erori, care trebuie să cadă pentru a se învăța minte.

Rațiunea lui este în stare de cristalizare și oamenii nu simt că se pot baza pe el, în schimb fiind atât de jovial și inocent, este întotdeauna o companie plăcută. Nu poate susține relații de lungă durată și poate adesea cădea în promiscuitate. Este genul acela pe care aici, în Bali, îl numim ”bărbat ubudian”, un spirit liber dar ușor superficial și neastâmpărat care vorbește despre lucruri profunde și mari fără să fi avut ocazia să le integreze.

SIMBOLISM PROFUND.

Nebunul este arkana fără număr și reprezintă libertatea, infinitatea, lăsarea în urmă a trecutului fără regrete și entuziasmul unui început nou.

  • Energie arhetipală: sufletul uman la întrupare
  • Numerologie: paradoxul confirmării că nimicul există

Un băiețandru care stă pe marginea unei prăpăstii în timp ce privește curios și entuziast cerul. Este atât de fascinat de peisajul din jurul său încât nu este conștient de abisul care se întinde înaintea sa. El este întodeauna cu un picior în realitate și cu unul în aer. Brațele îi sunt întinse lateral, în mâna dreaptă ține un băț cu o desagă, în mâna stângă ține un trandafir alb. Nebunul este însoțit de un câine. În depărtare, se conturează silueta munților.

Câinele, simbol al devotamentului și credinței, reprezintă protecția și sacrificiul de sine. Pentru mulți, el devine ghidul sufletului în taina nopții morții, având în mitologia greacă pe Hermes drept tovarăș, ocrotitor al călătorilor și călăuzitor al celor plecați din această lume. În esență, în câine vedem conexiunea profundă dintre stăpân și servitor.

Acest simbol mai înseamnă și intuiție, menită să ne avertizeze și să ne protejeze. Ignorând-o, riscăm să cădem în abis. Câinele sugerează un instinct sălbatic, o forță la care și noi putem apela. În același timp, el aduce aminte de rațiunea noastră, instrumentul prin care analizăm și înțelegem proprietățile universului înconjurător.

Abisul. Înaintarea către Viitor. Noi impresii, noi trăiri, o viață nouă. Vederea abisului nu inspiră teamă. E acea senzație că tânărul va fi prins de îngeri în cazul în care alege să pășească în abis. Totuși, este și un pericol ce trece neobservat.

Soarele Alb, simbolizează puritatea spirituală, sursa spiritualității. Reprezintă căutarea sensului, deschiderea și bucuria.

Soarele, ca principiu masculin Yang, exercită o influență externă asupra individului. Energia emisă de Soare se îndreaptă către un obiect, asemenea luminii solare care ajunge la tine și te umple de putere.

Cu toate acestea, Soarele strălucește în spatele Nebunului: acesta încă nu conștientizează ceea ce caută. În contrast, Soarele deja deține această înțelegere. Știe de unde a venit, încotro se îndreaptă și pe ce drum se va întoarce după mulți ani.

Munții înzăpeziți, reprezintă triumful și înălțimile pe care le atingem în viață, constituind o provocare, o realizare și o concretizare. Simbolizează, de asemenea, adversitatea și obstacolele întâlnite de fiecare individ în călătoria sa către autodezvoltare și atingerea obiectivelor.

Acești munți albi ca zăpada evocă nu doar înălțimea vieții, ci și țara magică a Shambhala, ascunsă în inima Himalayei, numită și „locuința zăpezilor”. Aici, înțelepții Mahatma și magicienii puternici dețin cunoștințe care conferă putere asupra lumii.

Munții sugerează, de asemenea, conceptul de infinit.

Această imponență a muntelui indică că Nebunul se află la o înălțime semnificativă. Înălțimea simbolizează conectarea cu Cerul, leagănul ceresc de unde sufletul uman își începe călătoria pe Pământ.

arele reprezintă prezența divină și protecția de deasupra.

Aceasta sugerează că energia emanată de cărțile de tarot va atinge apogeul în timpul zilei. În Arcana Nebunului, Soarele devine un indicator al capacității de a recepta informații sub forma semnelor Universului și de a le interpreta și urma cu înțelepciune.

Tânărul, înfățișează totodată naivitatea, imaturitatea,  complexul Peter Pan, puer aeternus.Tinerețea este mereu asociată cu forța, aspirațiile, credința și perspectivele nelimitate care se desfășoară la picioarele tale. Impulsurile irezistibile ale pasiunii, efervescența juvenilă și curajul pionierilor sunt toate reflectate în această Arcană. Nebunul de pe această carte pare a fi un tânăr zeu al soarelui, un prinț dintr-o altă lume. Un prinț care și-a ascuns adevărata identitate, a pornit într-o călătorie pentru a trece printr-o inițiere. Este un spirit în căutarea experienței, un erou cu o mie de fețe aflat în propriul să pelerinaj arhetipal.

Mișcarea dinspre dreapta înspre stânga. Perspectiva mișcării spre stânga în contextul tarotului aduce o abordare intrigantă, evidențiind conexiuni cu alfabetul ebraic și ciclul de 22 de cărți. Interpretarea cărții Nebunului ca deschizând un ciclu secvențial în concordanță cu direcția de la dreapta la stânga a alfabetului ebraic, adaugă profunzime simbolică. Notiunea că Moartea este singura carte care se îndreaptă spre Nebun, reprezentând finalul călătoriei pe Pământ și ideea că dansatorul de pe cartea Lumea întorcându-se spre Nebun sugerează închiderea unui ciclu și generarea unei spirale la un nivel nou. Aceste observații subliniază natura ciclică a tarotului și conexiunile simbolice profunde în interpretarea cărților.

Vestimentația vie semnifică dinamismul sau forța vieții.

Coroana de lauri simbolizează triumful spiritului asupra provocărilor lumii materiale. Asociată lui Apollo, zeul soarelui și al creativității, coroana de lauri exprimă dorința de a depăși obstacolele, de a transcende limitele și de a obține victoria. Este un simbol al biruinței și al aspirației spirituale.

Pana roșie reprezintă simbolul elementului Aer, simbolizând viteză, spațiu și suflet. În trecut, liderii purtau pene ca accesorii vestimentare și erau semne ale rangului social înalt. Fiind asociată cu aerul, pana devenea o legătură între oameni și zei, motiv pentru care era folosită în baghete și robe șamanice pentru călătorii între lumi. Simbolizează și adevărul, prezent în mitul cântăririi sufletului de către Osiris. Zeul Hermes purta opinci cu aripi care îi permiteau să se deplaseze cu ușurință asemeni Mercurului, Argintul Viu.

Este în același timp o emblemă a creativității și poeziei, talente date de providență. Pana roșie apare de trei ori în Arkana Major pe cărțile Nebunul, Soarele și Moartea simbolizând flacăra vieții.

Simbolistica baghetei sau bastonului care este simplist vorbind o linie dreaptă, reprezentând direcție și protecție. Puterea magică a baghetei este asociată energiei copacilor, conferind proprietarului o forță mistică prin fuziunea dintre om și natură. Simbolizează, de asemenea, puterea falică masculină. Unele legende sugerează că bastoanele au o conștiință de sine sau mai mult, pot reprezenta cunoașterea, fiind un suport esențial pentru individ.  În Egiptul Antic, după solstițiul de toamnă, se sărbătorea “Nașterea Bastonului Solar,” marcând momentul în care ziua devenea mai scurtă și soarele avea nevoie de un baston pentru sprijin. În pribegia de 40 de ani în deșert, Moise, ridică un șarpe de bronz pe un baston. Aaron, fratele lui Moise și mare preot al evreilor cu intenția de a demontra puterea lui Dumnezeu în comparație cu cea a magicienilor egipteni își transformă bastonul în șarpe.

Roata cu opt spițe, motiv întâlnit și în arkana X,  Roata Norocului indicând o conexiune între aceste două mistere, X reprezentând finalitatea unui ciclu. Simbolul roții este prezent în spiritualitatea mospotamiană, scandinavă, din America Centrală și Sudică precum și în Mongolia ori Roma Antică.

Roata cu opt spițe, servește precum un talisman solar pe care îl întâlnim inclusiv în cetatea dacică a Sarmizegetusei unde se află un cadran de piatră dedicat Soarelui. În lumea budistă, ocupă un loc central constituind imaginea atribuită Samsarei, roata nesfârșită a reîncarnărilor. La vikingi, roțile runice posedă numeroase roluri, cel mai cunoscut fiind acela de protecție, marcate fiind pe partea externă a scuturilor, prin simbolul Vegvisir. În Tarot, cercul reprezintă ”Zorii Noi”, vestitori ai Satya Yuga, era adevărului și luminii.

Desaga, fiind mică ca dimensiuni, reprezintă lipsa cunoștințelor acumulate până în prezent. Ceea ce se află în traistă este un mister însă am putea bănui că acolo, Nebunul ascunde instrumentele Magicianului, Arkana care îi urmează. Traista are o semnificația vulvară, feminină, fiind asociată cu pântecele și cu conservarea energiei, Fiind atât de mică, se referă la pornirea în misiunea spirituală, lipsa grijii zilei de mâine și detașarea de orice bun material prn adoptarea unui stil de viață minimalist.

 ”Vindecaţi pe bolnavi, înviaţi pe morţi, curăţiţi pe leproşi, scoateţi dracii. Fără plată aţi primit, fără plată să daţi. Să nu luaţi nici aur, nici argint, nici aramă în brâurile voastre,10 nici traistă pentru drum, nici două haine, nici încălţăminte, nici toiag, căci vrednic este lucrătorul de hrana lui.” (Matei, 10:8-10)

Cămașa albă înseamnă puritatea și inocența iar ciubotele aurii, forța dinamică a vieții.

Trandafirul alb este un simbol alchimic al tăcerii sacre, al secretelor dezvăluite pe care le păstrăm pentru noi. Trandafirul este o cale de comprehensiune a chintesenței a uniunii opuselor complementare, copilul nemuritor alchimic care reprezintă înflorirea corpului radiant de lumină.

Yeshua este pictat cu un trandafir roșu care răsare din inimă, simbolizând puritatea și pasiunea, dar și sinele christic care se bucură de grație divină.

Trandafirii sunt simbolul Mariei, al Maicii Cosmice. Eu simt trandafirul având conotația drumului Golgotei, o coadă plină de spini, iar în capăt, inflorescența Corpus Christi.  La momentul transmisiunilor unor învățături, pe meleagurile islamice, ghidul oferă la inițiere un trandafir discipolului.

Litera ebraică Aleph are multe sugestii pline de cunoaștere. Litera ”a” este prima literă din alfabet și sunetul respirației reconfortante. La tibetani litera ”a” este un simbol care desemnează Conștiința și este folosit în vizualizare în anumite căi inițiatice. De exemplu, în calea Phowa am fost învățat de maestrul meu Geshe Lodoe că este necesar pe expirația și emițând un sunet special să trimit litera care strălucea în lumină albă deasupra capului în repetate rânduri pentru a dobândi puterile de transfer a conștiinței.  Aleph înseamnă și bivol și elitera este formată din hieroglifa egipteană a unui taur, care reprezintă virilitatea. Simbolul taurului ne trimite cu gândul la pilonul totemic al comunității agriculturale antice. Taurul  (sanskrită: vahana) numit Nandideva, gardianul porților muntelui Kailash, locuința lui Shiva. El desemnează bucuria și satisfacția. În zodiacul chinezesc, sunt Bivol și pe spate, pe la vârsta de douăzezi de ani, fără să fi cunoscut acest detaliu, mi-am tatuat un cap de bivol care își face loc afară din omoplatul meu stâng.

Nebunul este totodată și arkana fără număr, de aceea poartă numărul care transcende numărul, ”0”, are și nu are valoarea numerică în același, este un paradox care afirmă că nimic există în conștiința noastră chiar dacă este imposibil de cuprins sau definit. Zero, este un cerc, simbolul pentru sine și pentru Dumnezeu. Divinitatea este fără de început și fără de sfârșit, iar 0 este vidul, marele necunoscut din care toate pornesc spre ființă, o linie rotundă ce nu cunoaște începutul sau finalul.  ”0” seamănă în același timp cu un portal, trecerea nemanifestului înspre manifest, forma fără de formă. 0 este și haosul primordial, totul și nimicul coexistând, oul cosmic din care toate s-au pornit. 0 în termeni qabaliști este asociat lui Dumnezeu, lui Ein sau, traducând ”acela care nu există”.

Culoarea galbenă este predominantă și ne sugerează energia Yang, expansionismul, vitalitatea, dinamica solară și creșterea.

 

Lasa un comentariu

Shopping Cart
error: © Continut protejat prin Copyright!
Scroll to Top